کربلای چهار
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 55
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 135
:: بازدید ماه : 1222
:: بازدید سال : 4514
:: بازدید کلی : 104134
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 3 / 10

 

عملیات کربلای 4 مقارن ساعت 30/22 مورخ سوم دی ماه سال 1365 درمنطقه عمومی ابوالخصیب و شلمچه آغاز و این عملیات نیز همانند چند عملیات دیگری که در این منطقه اجرا شد، شهر بصره را هدف گرفته بود.

ویژگی بارز این عملیات آگاهی قبلی دشمن از آن بود و از آنجا که شرایط نیروهای دو طرف همواره ایجاب می‌کرد در آفندها از اصل غافلگیری استفاده شود، در این عملیات چنین امری محقق نشده و از ساعاتی قبل از آغاز عملیات، قرائن و شواهدی مبنی بر احتمال آگاهی دشمن از این عملیات بروز کرده و نهایتاً این امر اثبات شد اما روحیه بالای فرماندهان و رزمندگان و اشتیاق آنها برای هجوم بردن بر دشمن برای تحقق اهداف عملیات و برآورد احتمال موفقیت با درنظر گرفتن جمیع جهات، باعث اتخاذ تصمیم برای اجرای آن شد که نهایتاً با اثبات آمادگی کامل دشمن برای رویارویی با این عملیات، دستور توقف آن تقریباً پس از گذشت 24 ساعت از آغاز عملیات از سوی قرارگاه مقدم هدایت کننده عملیات صادر گردید.

هر چند بخش عمده‌ای از اهداف تاکتیکی تعیین شده برای این عملیات محقق نشد، اما اهداف راهبردی آن تا حد زیادی تحقق یافت. شایان ذکر است در عملیات‌های نظامی، اهداف تاکتیکی و راهبردی متعددی می‌تواند تعریف شود و عمدتاً دستیابی به این اهداف مطلق نبوده و نسبی هستند، زیرا ارزیابی و پیش‌بینی واکنش دشمن و کیفیت آن در طراحی عملیات آفندی به طور مطلق امکان‌پذیر نبوده و بر این اساس موفقیت آن نیز نسبی خواهد بود.

 

 

 اینکه به دشمن نشان داده شود که بسیج یک نیروی 200 هزار نفری برای عملیات آفندی درآن شرایط همچنان امکان‌پذیر بوده و جرأت و جسارت در فرماندهان برای طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری و اجرای عملیات نیز وجود دارد.

 آنچه مسلم است جنگی طولانی و وسیع همانند جنگ تحمیلی 8 ساله بدون فراز و فرود نمی‌توانست باشد و در هرعملیاتی ضعف‌ها و نقصان‌ها نیز قابل انکار نیست، اما آنچه بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که ملت ایران توانستند با استقامت و پایداری در مقابل تمامی جبهه کافر به مدت 8 سال ایستادگی نمایند و تسلیم خواسته‌های نامشروع و جاه‌طلبانه آن نشوند، و این خود درس بزرگی برای نسل‌های موجود و آینده در ایران و جهان بوده و خواهد بود.

یاد و خاطره شهدای گرانقدر عملیات کربلای چهارو شهیدان سرافراز روستایمان سید قدرت الله جریدیانی و شهید سید محمدطلا چک که در آستانه سالروزشهادت  آنان قرار داریم، گرامی و راهشان پررهرو باد.




:: بازدید از این مطلب : 853
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه